از دست ندهید

از دست ندهید/مقاله ها و مطالب مفید

میشل نرای از راز های تبلیغات موفق میگوید

ارسال شده توسط در روز در دسته از دست ندهید

مثالی هست که میگوید اگر صد دلار پول داری و میخواهی آن را صرف کسب و کاری بکنی 10 دلار آن را صرف خود محصول

و90 دلارش را صرف تبلیغات کن.

اگر چه تا حدی اغراق شده اما میتواند اهمیت زیاد تبلیغات را نشان دهد.

موضوع سخرانی میشل نرای مدیر کل فروش...

دوابر کمپانی خودرو سازی جهان(volvo and honda) متخصص سیستم های فروش و استاد MBA دانشگاه mcgill

در مجمع جهانی مدیریت  روانشناسی تبلیغات نیز موفق است.

میشل نرای:  اگر چه تبلیغات همیشه وجود داشته اما در هیچ مقطعی  اندازه اش به میزان دوران کنونی نبوده.

عصر امروز را عصر انفجار تبلیغات و اطلاعات می نامند.

در این شرایط  طبیعی است که یک پیام تبلیغاتی معمولی هرگز مورد توجه قرار نگیرد. پس سوال اصلی این است که

 چگونه میتوانیم میان این همه پیام  تبلیغات خودمان را متمایز و متفاوت جلوه دهیم؟

البته قبل از آن لازم است توضیح دهم که هدف ما این نیست که به هر شیوه ای خودمان را متمایز کنیم بلکه هدف آن است که

به گونه ای استراتژیک و اصولی تفاوت خود را نشان بدهیم.

در این راستا گام نخست این است که محصولی را که تبلیغ میکنیم به خوبی بشناسیم .

برای شناخت بهتر و همه جانبه محصولتان نخست یک کاغذ بردارید و روی آن سه دایره رسم کنید.

در دایره نخست فقط عنوان محصول را بنویسید-در دایره دوم انتظارات مشتریان درباره آن محصول را بنویسید

در این خصوص تحقیق زیادی کنید که ایده آل مشتریان در مورد جنسی که شما تولید میکنید چیست؟

هر پاسخی که به ذهنتان رسید یا در اثر تحقیقات بدان رسیدید بدون ارزیابی کردن در دایره دوم بنویسید.

و بعد از آن با ویژگی های محصول خودتان تطبیق دهید و سپس در دایره سوم بروید.

برای پر کردن دایره سوم ببینید که مزیت رقابتی محصول شما در بازار چیست و آن را بنویسید.

پیدا کردن مزیت رقاتی یعنی اینکه به زبان ساه نگاه کنید به این که شما چه کاری را بهتر از رقبایتان انجام میدهید و

رقبای شما در محصولات مشابه شما چه چیز را ندارند یا نمی توانند داشته باشند یا اینکه دارند و روی آن تبلیغ نمیکنند.

این برتری حتی میتواند شامل نوع خدمات-استراتزی قیمت گذاری-سرعت یا نحوه تحویل دان محصول  به مشتری باشد.

وی با ذکر این مثال از حاضران میپرسد:همه شما احتمالا تاکنون نام شرکت هوندا را شنیده اید؟

اما آیا میدانید که شرکت هوندا کارش را چگونه شروع کرد؟  نرای توضیح میدهد:

هوندا زمانی شروع به تولید موتور هایش کرد که بازار در کنترل موتورهای بسیار بزرگ و قدرتمند بود.

واسطه های بازار فکر میکردند که کسی این موتور های کوچک را نمی خرد وبه همین دلیل حاضر به عرضه کردن آن

در موتور فروشی ها نبودند.

بنابر این سال های سال در موتور فروشی ها از موتور های هوندا خبری نبود و

شرکت هوندا در آستانه ور شکستگی قرار گرفته بود.

اما یکباره یکی از مشاوران این شرکت پیشنهاد جالبی ارائه داد که سرنوشت آن شرکت را متحول کرد.

آن پیشنهاد این بود که به جای عرضه موتور در موتور فروشی ها  بیایم آن را در فروشگاه های زنجیره ای عرضه کنیم.

بعد از این تغییر رویکرد بود که به دلیل ظاهر متفاوت و قیمت ارزانشان توجه مشتریان عادی

فروشگاه های زنجیره ای را جلب کرد و بعد یک سال هوندا به پر فروش ترین موتور تبدیل شد

به گونه ای که همه ی موتور فروشی ها تقاضای خرید آن را داشتند.

نکته ای که میخواهم از این داستان نتیجه بگیرم این است که شما باید بعد از پیدا کردن مزیت رقابتی 

محصولتان آن را در جای مناسبی عرضه کنید.

راه انداختن یک رستوران گران قیمت و عالی در یک محله فقیر نشین جواب نمیدهد.

نکته آخری که میخواهم در مورد تبلیغات با شما در میان بگذارم این است که  بدانید

تبلیغات شلوغ معمولا کمتر مورد توجه قرار میگیرد.

و اگر هم مخاطب را به نوعی متوجه این گونه تبلیغات کنیم

معمولا به آن اعتماد نمیکنند.

چون ما امروزه با مخاطبی سرو کار داریم که  روزانه  با تبلیغات متعددی مواجه میشود که نمیداندکدام یک را باید انتخاب کند.

هر تبلیغ موفقی باید

یک نکته مرکزی را برجسته کند و بقیه را در حاشیه  قرار دهد.

مشل نرای سپس سخنان خود را در دوجمله جمع بندی میکند و میگوید:

1) آنچه مشتری میخواهد و مزیت رقابتی محصول شماست

باید در مرکز توجه تبلیغ قرار بگیرد.

2) محصول و تبلیغات آن باید در جای مناسبی ارائه و عرضه شوند.

میشل نرای سخنان خود را در  مجمع جهانی مدیریت با بیان این نکته به پایان میرساند که:

اگرچه تبلیغات خوب مهم است اما هرگز نمیتواند جایگزین اصل محصول شود. اگر ما پیامی را به بهترین شکل

و در بهترین مکان ممکن به مخاطب عرضه کنیم

اما خود آن پیام طرفدار نداشته باشد صرفا پول خودمان را هدر داده ایم. 

اگر هم بهترین محصول را تولید کرده باشیم اما به خوبی نتوانیم آن را تبلیغ و عرضه کنیم

باز هم راه به جایی نمی بریم

تلفیق کیفیت محصول عرضه علمی و مناسب تبلیغات قوی معجزه می افریند و میتواند

یک محصول و شرکت تولید کننده آن را به اوج برساند.

 

 

 

 

 

 

 

Last modified در روز
0

نظرات

  • مهمان
    hossein sheikh چهارشنبه, 19 نوامبر 2014

    سلام
    با تشکر از مطالب خوب و کاربردیتان. امروزم را خوب تمام کرد

ارسال نظر

مهمان یکشنبه, 25 فوریه 2018
درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...
x